a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

حضانت فرزند صفر تا صد | نگهداری فرزند | حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > حضانت فرزند صفر تا صد | نگهداری فرزند | حقوق یاران

حضانت فرزند صفر تا صد | نگهداری فرزند | حقوق یاران

حضانت فرزند یکی از موضوعات مهم در قانون کشور می باشد ، چون علاوه بر بعد حقوقی قضیه ، یک بعد احساسی قضیه هم حکم فرما می باشد که همین موضوع کار را برای قاضی بسیار سخت می کند و صدور حکم را در برخی موارد حتی با مشکل مواجه می کند .

همچنین پیشرفت و خوشبختی همه افراد جامعه در گرو تربیت فرزندانی است که آینده ساز کشور می باشند پس موضوع حضانت فرزند یکی از موارد بسیار مهم در موضاعت حقوقی می باشد .

حضانت فرزند با کیست ؟

طبق قانون مدنی ، حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر است و بعد از 7 سالگی با پدر می باشد .

همچنین تبصره ای زیر همین ماده وجود دارد چنین عنوان می کند که چنانچه بین زوجین اختلاف شود که حضانت با چه کسی است ، دادگاه بنا بر مصلحت فرزند تصمیم خواهد گرفت .

پس این موضوع که همیشه بعد از 7 سالگی حضانت با پدر می باشد کاملا اشتباه است و تحت شرایطی حتی امکان دارد که حضانت طفل بعد از 7 سالگی نیز با مادر باشد یا قبل از 7 سالگی پدر عهده دار این موضوع مهم باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد .

 

حضانت فرزند

 

در چه مواردی حضانت فرزند از پدر یا مادر گرفته می شود ؟

طبق قانون مدنی هر گاه در اثر عدم مواظبت یا فساد اخلاقی پدر یا مادری که حضانت طفل با وی می باشد صحت جسمانی یا تربیت اخلاقی فرزند در معرض خطر باشد ، دادگاه می تواند تحت شرایطی حضانت را به دیگری بسپارد .

برای مثال اگر مادر فرزند که حضانت فرزند با وی می باشد دچار فساد اخلاقی شود و یا پدری که حضانت طفل با وی می باشد به مواد مخدر مبتلا شود به طوری که صحت جسمانی فرزند در معرض خطر باشد ، دادگاه می تواند حضانت را به دیگری بسپارد .

فوت پدر یا مادری که عهده دار حضانت است

اگر پدر یا مادری که عهده دار حضانت فرزند می باشد ، فوت کنند حضانت با دیگری است .

برای مثال اگر مادری که حضانت طفل با وی می باشد ، فوت کند حضانت طفل با پدر می باشد یا بالعکس اگر پدری که حضانت با وی می باشد فوت نماید ، حضانت بعد از فوت به مادر سپرده خواهد شد .

گاها به اشتباه افراد می گویند حضانت طفل بعد از فوت پدر با جد پدری یا پدربزرگ می باشد که این مطلب کاملا اشتباه می باشد .

مجنون شدن پدر یا مادر

چنانچه پدر یا مادری که حضانت طفل با وی می باشد دچار جنون شود ، حضانت فرزند با دیگری است .

به عبارت دیگر مجنون شدن یکی از والدین مانع سرپرستی قرار گرفتن فرزند تحت وی می شود .

حال سوالی که پیش می آید این است که چنانچه جنون بعد از مدتی از بین رود آیا حضانت طفل بر میگردد ؟

در قانون برای این سوال جوابی داده نشده اما با تدقیق در فقه اسلامی جواب مثبت می باشد و با از بین رفتن جنون حضانت طفل دوباره می توان به فرد قبلی داده شود .

 

حضانت فرزند

 

شوهر کردن مادر

چنانچه مادری که حضانت بر عهده وی می باشد ، دوباره شوهر نماید ، حضانت از وی گرفته خواهد شد و به پدر داده خواهد شد . زیرا تکالیفی که بر عهده مادر برای نگهداری و سرپرستی فرزند وجود دارد ، با شوهر کردن مجدد زن سخت تر و گاها غیر ممکن خواهد شد .

حال سوال این است اگر مادری که مجدد شوهر کرده طلاق بگیرد آیا حضانت قبلی که از وی گرفته شده به وی باز میگردد ؟

با توجه به سوالی که در مورد جنون و رفع جنون پرسیده شده در این موضوع هم به نظر جواب مثبت می باشد و جدا شدن مادر از شوهر دوم ، باعث رفع مانع حضانت خواهد شد و دوباره می تواند حضانت طفل را بر عهده بگیرد .

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

اگر هم پدر و هم مادر فرزند فوت کنند ، حضانت فرزند در اولویت اول با جد پدری یعنی همان پدر بزرگ می باشد و در صورت فقدان پدر بزرگ به فامیل هایی که نزدیک تر می باشند خواهد رسید .

 

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید