a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

تجدید نظر خواهی چیست | وکیل دادگستری | حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > تجدید نظر خواهی چیست | وکیل دادگستری | حقوق یاران

تجدید نظر خواهی چیست | وکیل دادگستری | حقوق یاران

تجدید نظر خواهی در نظام حقوقی ما تحت شرایطی انجام میشه و اگر چه در قانون اومده که احکام دادگاه ها قطعی هست مگر تحت شرایطی قابل تجدید نظر باشند اما در عمل اکثر احکام دادگاه ها قابل تجدید نظر می باشند.

در این مقاله میخواهیم به زبان ساده بگیم چه احکامی قابل تجدید نظر هستند و چه دلایلی باید برای قاضی آورده بشه تا مورد رسیدیگی قرار بگیره

آرای قابل تجدید نظر خواهی

طبق ماده 330 قانون آیین دادرسی مدنی آرایی که از دادگاه ها صادر میشه قطعی هستند مگر اینکه :

  • در دعاوی مالی خواسته یا ارزش آن از 3 میلیون ریال بیشتر باشه

  • کلیه احکام صادره در دعاوی غیر مالی

  • حکم راجع به متفرعات دعوا در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل تجدید نظر باشه .

 

تجدید نظر خواهی

 

فرق بین دعاوی مالی و غیر مالی

دعوای مالی یعنی ، دعوایی هست که اثر مستقیم مالی داره ، مانند دعوای مطالبه وجه ، نفقه ، مهریه

دعوای غیر مالی یعنی ، دعوایی است که اثر مستقیم مالی ندارند ، مانند طلاق ، ملاقات با طفل ، استرداد شناسنامه

اما بعضی از دعاوی اثر مالی دارند منتهی قانون آن ها را در زمره دعاوی غیر مالی قرار داده ، که اصطلاحا به آن ها دعاوی غیر مالی اعتباری میگویند ، مانند دعاوی تصرف، دعوای افراز یا فروش مال مشاع البته اگر مالکیت مورد اختلاف نباشد یا دعوای فی مابین موجر و مستاجر غیر از مطالبه اجاره

حال به بحث خودمون بر میگردیم :

مهلت تجدید نظر

مهلت درخواست تجدید نظر ، برای اشخاصی که مقیم ایران هستند 20 روز و برای کسایی که خارج از کشور مقیم هستند 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای است .

حال سوالی که پیش می آید اینه که اگر کسی در جلسات دادگاه حضور نداشته باشه و رای هم بهش ابلاغ نشه و خبر نداشته باشه که 20 روز وقت برای تجدید نظر داره چیکار باید بکنه ؟

اینجا قانون بهش 20 روز مهلت واخواهی میده

واخواهی یعنی شخصی در جلساتی که دادگاه برای بررسی پرونده میذاره شرکت نکنه و رایی هم که صادر میشه به دستش نرسه به همین خاطر بهش 20 روز وقت میدن که واخواهی انجام بده .

حالا در این حالت برای پاسخ به سوال فوق ، ابتدا به فرد 20 روز مهلت واخواهی میدن که بیاد بگه من اصلا در جریان بررسی پرونده در دادگاه نبودم و بعد اون هم 20 روز بهش وقت تجدید نظر داده میشه .

چنانچه از 20 روز مهلت واخواهی خودش استفاده نکنه میتونه از 20 روز تجدید نظر خودش استفاده بکنه .

 

 

تجدید نظر خواهی

 

جهات تجدید نظر خواهی

جهات درخواست تجدید نظر یعنی کسی که در یک پرونده ای محکوم شده چه ادعاهایی برای دادگاه تجدید نظر میتونه بکنه تا دادگاه تجدید نظر رو متقاعد بکنه که حق با اون هست .

  • ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه

یعنی مستنداتی که دادگاه برای رایی ارائه میده اعتباری نداشته باشه

  • ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود

یعنی شاهدینی که میان شهادت میدن ، شرایط قانونی نداشتند و وقتی شاهدین شرایط شهادت رو ندارند و رای بر اساس شهادت شاهدین صادر میشه ، اون رای باطل هست

  • ادعای عدم صلاحیت قاضی صادر کننده رای یا دادگاه

فرض کنید پرونده باید در دادگاه انقلاب تهران بررسی میشد اما دادگاه در دادگاه عمومی تهران بررسی شده و این یعنی دادگاهی که پرونده رو بررسی کرده صلاحیت بررسی نداشته و رای باطل هست .

  • ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و قانونی

 

ناقص بودن دادخواست

اگر دادخواست تجدید نظر ناقص باشه ، مدیر دفتر دادگاه بدوی 10 روز به کسی که درخواست تجدید نظر کرده وقت میده که رفع نقص بکنه و اگر اصلاحیه ای انجام نداده ، با قرار دادگاه این دادخواست رد میشه.

اما اگر دادخواست تجدید نظر ناقص باشه منتهی به دادگاه تجدید نظر بره ، دادگاه تجدید نظر دادخواست رو به دادگاه بدوی اعاده میکنه تا مدیر دفتر اخطار رفع نقص صادر بکنه و طبق بند فوق پیش بره.

یه حالت دیگه اینکه حال فرض کنیم این دادخواست تجدید اصلا مشخص نیست چه کسی فرستاده ، یعنی نه اسم داره نه آدرس و شماره تلفنی …

در اینجا ابتدا 10 روز منتظر میمونن ببینن کسی میاد این دادخواست رو اصلاح بکنه یا خیر و اگر اصلاحیه ای انجام نشده دادخواست طبق قراری که دادگاه صادر میکنه رد میشه و به دیوار دادگاه الصاق میشه و 10 روز از تاریخ الصاق فرد میتونه در دادگاه تجدید نظر اعتراض بکنه.

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید