a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص

حقوق یاران > آموزشی  > جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص

جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص

انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است و چه بسا در مواردی ضرر هایی که به روح و روان و بعد معنوی اشخاص وارد می شود جبران ناپذیر تر از صدمات جسمانی و مادی است.

نشر اکاذیب

در این توهین و افترا و قدف وجود ندارد همانطور که از عنوانش پیداست اخبار و اطلاعات کذب و دروغی منتشر می شود.عنصر روانی این جرم می تواند بی آبرو ساختن فرد مورد نظر یا بدبین ساختن نظر مردم و خدشه دار کردن عزت و مقام و شان اشخاص در اجتماع باشد.

در واقع پخش شدن شایعات همان نشر اکاذیب است.در این جرم حتما بایستی اطلاعات منتشر شده دروغ باشند.امروزه نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی باب شده است.

معمولا به دنبال نشر اکاذیب تشویش اذهان عموم نیز هست.قصد و نیت و یا عنصر روانی این جرم قصد اضرار به غیر می باشد.

این جرم اگر متوجه شخص یا اشخاص معین باشد قابل گذشت و در غیر این صورت غیر قابل گذشت است.

هتک حرمت مراسلات و مخابرات و مکالمات تلفنی

حفظ حریم خصوصی اشخاص از اصول مهم است.

این موضوع در اصل بیست و پنج قانون اساسی نیز آمده است. این جرم می تواند تحت عنوان شنود غیر مجاز و دسترسی غیر مجاز در حدود جرایم رایانه ای قرار گیرد.

ماده۵۸۲قانون تعزیرات به افشای اسرار توسط مستخدمین و مامورین دولتی می پردازد و مجازات حبس و جزای نقدی را ذکر کرده است.

مزاحمت تلفنی

ماده۶۴۱قانون تعزیرات در این خصوص مجازات حبس را مشخص رده است.این ماده مزاحمت به وسیله تلفن و دستگاه های مخابراتی دیگر را بیان کرده است.

این ماده مشتمل تلفن ثابت و همراه و فکس نیز می شود.در کتاب جرایم علیه اشخاص دکتر صادقی بیان شده است که:((صرف تلفن زدن و قطع کردن و یا تلفن زدن و سکوت کردن به ویژه وقتی در ساعاتی مثل نیمه شب می تواند از مصادیق این ماده باشد))البته که مرتکب بایستس دارای قصد و ارده باشد نه در حال خاب و هیپنوتیزم و تحت اکراه و تهدید و اجبار.

افشای اسرار حرفه ای

این عمل مغایر با اخلاق است همانطور که در احادیث به حفظ آبروی مومن نصیحت شده است و آبروی مومن را هم تراز آبروی خانه خدا قرار داده اند.این عمل در شرایط خاصی جرم تلقی شده است.

شرط جرم تلقی شدن این عمل آن است که شخص به مناسبت شغل و حرفه و پیشه خود محرم اسرار دیگران شود.مانند پلیس و دکتران و وکلا و روان شناسان.بهتر است بگوییم این جرم باید در حیطه کاری افراد رخ بدهد.

توقیف یا اخفای غیرقانونی

هرکس شخصی را از مقامات و نیروهای دولتی بدون حکم از مقام صلاحیت دار اختفا کند و توقیف و حبس کند از یک تا سه سال حبس و یا جزای نقدی شش تا هجده میلیون ریال محکوم می شود.

حبس و اختفا اشخاص باید همراه با عدم رضایت فرد باشد.این جرم توسط همه قابل ارتکاب است.تفاوت حبس و توقیف در زمان آن است حبس طولانی تر است.

مکان اختفا و حبس باید به نحوی باشد که کلمه حبس و… بر آن مترتب باشد.مکان حبس می تواند خودرو نیز باشد. تهدید به قتل و شکنجه و آزار جسمانی و تجاوز جنسی به فرد از موارد مشدده این جرم هستند.

هتک حرمت منزل یا مسکن اشخاص

از حقوق حمایتی و حقوق اولیه در اجتماع حق امنیت و آسایش و مصونیت از مزاحمت و وردود غیر به ملک است.بر طبق اصل ۲۲قانون اساسی:حیثیت جان مال حقوق و مسکن شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

رفتار فیزیکی این جرم ورود غیر مجاز و غیرقانونی به منزل و حریم خصوصی مسکن اشخاص است.این حریم و تعریف مسکن ومنزل خح بر طبق عرف معین می شود.شرط وقع این جرم ماذون نبودن مرتکب است.

 

آدم ربایی

از دیگر جرایم علیه اشخاص که از قدیم وجود داشته است آدم ربایی است.

رفتار فیزیکی این جرم ربودن است مانند سرقت مال و موضوع انسان زنده است.

تفاوت این جرم با اختفای غیرقانونی علاوه بر عدم رضایت عنصر جا به جایی فرد بزه دیده است.انگیزه در این جرم تفاوت است گاه انگیزه اخاذی است گاه انگیزه ایجاد ارعاب و ترس است گاه منجر به قتل می شود و گاه با انگیزه های انتقام جویی انجام می پذیرد.

موارد تشدید کننده این مجازات:

۱-صغر سن قربانی

۲-استفاده از وسایل نقلیه

۳-ورود آسیب جسمی مثل شکنجه و ضرب و جرح و یا حیثیتی مثل تجاوز.

جرایم جنسی به عنف یا اکراه

این جرم از جرایم ضد عفت و اخلاق نیز هست اما مهم تر از شخصیت معنوی و بعد معنوی اشخاص است که در نتیجه این جرایم به شدت آسیب می بیند.

اگر این جرم ب خلاف رضایت افراد انجام شود از زمره جرایم علیه اشخاص هم محسوب می شود.

تهاجم و جرایم جنسی در تمام جهان رو به افزایش است و تعداد قابل توجهی از درصد جرایم علیه عفت و عوم را تشکیل می دهد.عنصر و معیار مهم در این جرم رضایت قربانی است که این جرم را از زنا و مساحقه و لواط متمایز می کند.

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.

گروه وکلای حقوق یاران

66415863-66415948-66415896

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید