a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

دستور موقت چیست | وکیل دادگستری | سایت حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > دستور موقت چیست | وکیل دادگستری | سایت حقوق یاران

دستور موقت چیست | وکیل دادگستری | سایت حقوق یاران

دستور موقت چیست ؟ اگر شخصی در مورد موضوعی طرح دعوی کند تا صدور رای به نفع او و قطعیت رای و اجرای آن ، روندی چند ماهه یا حتی چند ساله به طول می انجامد .

به همین سبب ممکن است خوانده برای ایجاد مانع بر سر راه خواهان و جلوگیری از احقاق حق او اقدام به کارهای به ظاهر قانونی انجام دهد.

مثلا فرض کنید شخصی ملکی را با مبایعه نامه به دیگری بفروشد و از تنظیم سند رسمی به نام او امتناع کند . خریدار دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه می دهد اما ممکن است فروشنده در جریان رسیدگی، ملک را به دیگری انتقال دهد تا در صورت صدور حکم به نفع خواهان ، این ملک قابل انتقال نباشد .

در اینجا خواهان برای اینکه خیالش از این موانع راحت باشد ، میتواند درخواست صدور دستور موقت نماید و نقل و انتقال ملک را متوقف نماید.

در دستور موقت حتما باید از سمت خواهان درخواست شود و دادگاه و همچنین خوانده نمی توانند صدور این قرار را بخواهند.

 

دستور موقت چیست

کجا باید درخواست دستور موقت کنم ؟

چنانچه اصل دعوا در دادگاهی مطرح شده است ، مرجع درخواست دستور موقت همان دادگاه می باشد در غیر این صورت مرجع درخواست دستور موقت دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارا می باشد.

البته اگر موضوع درخواست دستور موقت در دادگاهی غیر از دادگاهی باشد که صلاحیت به اصل دعوا را دارا می باشد ، درخواست دستور موقت در همان دادگاهی که صلاحیت به دستور موقت دارد درخواست می شود اگر چه صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را ندارد .

تشریفات دستور موقت چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که تشریفات دستور موقت چیست باید ابتدا به این سوال پاسخ داد که به چند صورت می توان از دادگاه درخواست دستور موقت نمود ؟

به طور کلی به 3 صورت می توان از دادگاه درخواست دستور موقت کرد .

اول اینکه قبل از اینکه فردی دادخواست دعوا را به دادگاه بدهد می تواند درخواست دستور موقت کند .

در این صورت پس از صدور دستور موقت توسط دادگاه ، درخواست کننده دستور موقت 20 روز وقت دارد که دادخواست دعوا را به دادگاه تحویل دهد ، در غیر این صورت با درخواست خوانده ، قرار دستور موقت لغو می شود.

در این حالت درخواست دستور موقت در برگه های چاپی مخصوصی که دادگاه به شما می دهد ، نوشته می شود.

حالت دوم دستور موقت به همراه دادخواست می باشد .یعنی در همان دادخواستی که برای طرح دعوا به دادگاه ارائه می دهید می توان درخواست دستور موقت هم نمود .

حالت سوم برای درخواست دستور موقت این است که در جریان دادرسی این درخواست انجام شود .

 

دستور موقت چیست

 

این درخواست می تواند به صورت شفاهی یا کتبی صورت پذیرد.

در هر یک از دادگاه های بدوی یا تجدید نظر که پرونده در آن مورد بررسی قرار میگیرد می شود درخواست دستور موقت داد.

دادگاه مکلف است از خواهانی که درخواست دستور موقت کرده است برای جبران خسارت احتمالی که از این دستور موقت به خوانده وارد می شود ، تامین مناسبی اخذ نماید.

همچنین دستور موقت باید ابتدا به طرف مقابل ابلاغ شود و بعد به اجرا در آید اما در مواردی که فوریت کار اقتضا میکند بنابر صلاحدید دادگاه ، دادگاه می تواند قبل از ابلاغ ، دستور موقت را اجرا نماید.

در صورتی که طرف مقابل تامینی بدهد که متناسب با موضوع دستور موقت باشد ، دادگاه در صورت مصلحت از دستور موقت رفع اثر می نماید.

همچنین افرادی که معاف از پرداخت هزینه دادرسی هستند مانند معسر ، از سپردن خسارت احتمالی معاف نیستند.

هرگاه جهتی که موجب صدور دستور موقت شده ، مرتفع شده باشد یا خواهان دادخواست خود را استرداد نماید ، همچنین انصراف کلی خواهان از دادخواست ، دستور موقت خود به خود لغو خواهد شد .

قبول یا رد درخواست دستور موقت مستقلا قابل اعتراض و تجدید نظر و فرجام خواهی نیست ، اما متقاضی اعتراض می تواند ضمن تقاضای تجدید نظر به اصل رای از دستور موقت هم اعتراض به عمل آورد .

اما در هر حال قبول یا رد درخواست دستور موقت قابل فرجام خواهی نمی باد .

همچنین دستور موقت قابل اعاده دادرسی هم نمی باشد اما قابل اعتراض ثالث می باشد.

اجرای دستور موقت نیاز به تایید رییس حوزه قضایی دارد .

همچنین در مورد هزینه دستور موقت هم باید خدمتتان عرض کنم به اندازه دعوای غیر مالی باید هزینه پرداخت بشود .

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید