a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

آرای غیر قابل فرجام خواهی | چه آرایی قابل فرجام خواهی نیستند | حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > آرای غیر قابل فرجام خواهی | چه آرایی قابل فرجام خواهی نیستند | حقوق یاران

آرای غیر قابل فرجام خواهی | چه آرایی قابل فرجام خواهی نیستند | حقوق یاران

قبل از اینکه به این مطلب بپردازیم که چه آرایی قابل فرجام خواهی نیستند ، به این موضوع می پردازیم که فرجام خواهی چیست ؟ و تحت چه شرایطی باید فرجام خواهی انجام بشود ؟

به طور کلی فرجام خواهی یعنی درخواست از دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه رای صادره از دادگاه بر طبق قانون و شرع صادرشده یا خیر .

پس با توجه به تعریف فوق ، دیوان عالی کشور فقط از نظر شکلی بررسی می کند که رای صادره از دادگاه ایرادی نداشته باشد .

اگر چنانچه رای صادره از دادگاه مشکلی از بابت مغایرت با قانون و یا مشکل دیگری داشت خود دیوان شخصا وارد ماهیت دعوا نشده و بررسی نمی کند بلکه پرونده را به دادگاه همعرض دادگاه صادر کننده رای خواهد فرستاد .

 

آرای غیر قابل فرجام

 

آرای غیر قابل فرجام

به طور کلی احکام صادره در دعاوی مالی که از دادگاه تجدید نظر صادر شده باشد به هیچ وجه قابل فرجام خواهی نمی باشند .

منظور از احکام مالی ، احکامی است که نتیجه آن یک مال یا اثر مالی باشد مانند انتقال یک آپارتمان .

احکامی که از دادگاه بدوی صادر می شود چنانچه خواسته آن بیش از 20 میلیون ریال نباشد قابل فرجام خواهی نمی باشد .

برای مثال فرض کنید دادگاه بدوی برای دعوایی که خواسته آن مطالبه وجه به مبلغ 1 میلیون تومان می باشد رایی صادر کرده که در زمان مورد نظر تجدید نظر خواهی هم نشده باشد ، در این صورت پس از انقضای زمان تجدید نظر خواهی این رای قابل فرجام خواهی نخواهد بود چون خواسته آن از 20 میلیون ریال بیشتر نیست .

همچنین قرارهایی که اصل دعوای آن ها قابل فرجام خواهی نمی باشد هم قابل فرجام خواهی نمی باشند .

احکام مستند به اقرار قاطع در دادگاه

اقرار هایی که قاطع در دعوا می باشند یعنی دعوای مطروحه را قطع کرده و باعث صدور حکم یا قرار می شوند ، قابل فرجام خواهی نمی باشند .

البته اگر اقرار در دادگاه قاطع باشد در صورتی که فرجام خواه ادعای عدم صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای داشته باشد با مسامحه نسبت به تبصره ماده 331 آیین دادرسی مدنی رای صادره قابل فرجام خواهی می باشد.

احکام مستند به نظریه کارشناس

چنانچه طرفین دعوا به طور کتبی نظر کارشناس را فصل الختام دعوا قرار داده باشند ، نظر کارشناس در هر صورت منجر به صدور رای و رای صادره قابل فرجام خواهی نمی باشد .

به عبارت دیگر اگر دو طرف یک پرونده ، به طور کتبی امضا بزنند که هر نظری کارشناس داده ما قبول می کنیم و اعتراضی نداریم و فرجام خواهی نمی کنیم ، پس از نظر کارشناس دیگر ادعای فرجام خواهی از آنان پذیرفته نخواهد بود .

احکام مستند به سوگند قاطع دعوا

قبل از پرداختن به فرجام خواهی یا عدم فرجام خواهی احکام مستند به سوگند ، به اقسام مختلف سوگند خواهیم پرداخت .

در قانون سه نوع سوگند داریم :

سوگند بتی : چنانچه خواهان هیچ گونه بینه و شواهد و سندی مبنی بر ادعای خودش نداشته باشد ، کسی که طرف دعوا هست هم منکر ادعای خواهان شود ، با یک قسم از طرف خوانده ادعای خواهان ساقط خواهد شد .

سوگند تکمیلی : در دعاوی مالی چنانچه خواهان به تعداد کافی شاهد نداشته باشد می تواند از قسم به همراه شاهد هم استفاده نماید .

سوگند استظهاری : اگر خوانده فوت کرده باشد ، خواهان علاوه بر ادله ای که می آورد باید قسم هم یاد کند .

در بین اقسام مختلف سوگندهایی که در فوق نام برده شده ، تنها سوگند بتی هست که قابل فرجام خواهی نمی باشد و ما بقی سوگند ها قابل فرجام خواهی می باشند .

 

آرای غیر قابل فرجام

احکامی که حق فرجام خواهی نسبت به آن ها ساقط گردیده

اگر طرفین یک دعوا حق فرجام خواهی خود را طبق قراردادی ساقط کرده باشند ، دیگر امکان فرجام خواهی توسط آن ها وجود نخواهد داشت و در زمره آرای غیر قابل فرجام قرار خواهند گرفت

البته با وحدت ملاک از ماده 333 در صورتی که ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای شود ، می توان گفت در این شرایط رای یا حکم صادره قابل فرجام خواهی می باشد .

 

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید