a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

تعهدات و تکالیف کارفرمایان در مقابل کارگران:

حقوق یاران > آموزشی  > تعهدات و تکالیف کارفرمایان در مقابل کارگران:

تعهدات و تکالیف کارفرمایان در مقابل کارگران:

 

 

به استناد ماده 3قانون کار: کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می گیرند . در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است .

تعهدات و تکالیف کارفرمایان در مقابل کارگران:

الف) پرداخت حق السعی: باتوجه به تعریف ماده2 و3 قانون کار ، قرارکار عقدی است معوض به همین دلیل اولین تعهد کارفرما در قبال کارگران پرداخت عوض کار انجام شده به کارگران است.

مستند به ماده 34قانونکار: کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق ، کمک عایله مندی ، هزینه های مسکن ، خواربار ، ایاب و ذهاب ، مزایای غیر نقدی ، پاداش افزایش تولید ، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می نماید را حق السعی می نامند.

ب)رعایت شرایط کار: ازجمله تکالیفی که کارفرما در خصوص بحث شرایط کار از منظر قانون کار عهده دار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_الزام به رعایت ساعات کار کارکرد شبانه روز(8ساعت) و رعایت ساعات کار مشاغل سخت و زیان آور(6ساعت) و همچنین کار نوجوان

2_تکلیف به ارجاع ندادن کار اضافی به کارگر مگر با شرایط مذکور در ماده 59 و 60 و 61 و 83

3_الزام به رعایت ممنوعیت انجام کارهای خطرناک ،سخت و زیان آور و حمل بار بیشتر از حد مجازبا دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن(ماده75) و کارگران نوجوان

4_ تکلیف به رعایت امکان استفاده از مرخصی بارداری و زایمان زنان کارگر و رعایت فرصت شیردهی آنها به کودکان(مواد76 و 77)

5_ممنوعیت بکارگیری افراد کمتر از 15سال(ماده79)

ج)پرداخت حق سنوات: این تعهد مربوط به زمانی است که قراردادکار به نحوی پایان می یابد.

در مواردی که کارفرما با توجه به تذکرات کتبی و اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار یا مراجع حل اختلاف اقدام به فسخ قرارداد کار با کارگری می کند که در انجام وظایف محوله قصور ورزیده یا آیی نامه انضباطی کارگاه را رعایت ننموده است.باید علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هرسال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان حق سنوات به کارگر بپردازد.

د)بیمه کارگران: از تکالیف پراهمیت و حساس کارفرمایان که قانونگذار به عهده آنها نهاده است بیمه کردن کارگران براساس قانون تامین اجتماعی و نیز تصریح قانونی ماده 148 قاون کار(کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی ، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند)

ه)پرداخت مطالبات معوقه کارگران در پایان کار: حقوق و مطالبات کارگر از دیون ممتاز محسوب می گردد و نیز تصریح قانونی ماده22قانون کار، در پایان کار ، کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر در موارد فوق است ، به کارگر و در صورت فوت او به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد .

برهمین اساس اهمیت حقوق کارگر از منظر قانونگذار به قدری است که در صورت فوت وراث کارگر می توانند مدعی مطالبات معوقه و کارفرما محکوم به پرداخت می گردد.

و)تسلیم گواهی انجام کار: به استناد ماده 187 قانون کار، کارفرمایان مکلفند پس از پایان قرارداد کار بنا به درخواست کارگر، گواهی انجام کار با قید مدت، زمان شروع و پایان و نوع کار انجام شده‌ را به وی تسلیم نمایند.

ی)تامین ایمنی کارگاه، ماشین آلات و وسایل حفظ سلامت کارگران.

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید