a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

سن ازدواج و طلاق | در چه سنی می توان ازدواج کرد | حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > سن ازدواج و طلاق | در چه سنی می توان ازدواج کرد | حقوق یاران

سن ازدواج و طلاق | در چه سنی می توان ازدواج کرد | حقوق یاران

تا زمانی که فرد به سن ازدواج و طلاق نرسد باید اذن ولی و همچنین شرایط خاصی داشته باشد تا بتواند ازدواج کند و یا طلاق بگیرد .

در این مقاله به تشریح این موضوع خواهیم پرداخت که برای اینکه یک فرد ازدواج کند چه سنی باید داشته باشد و یا اینکه قصد طلاق دارد باید به چه سنی رسیده باشد و همچنین به این موضوع هم خواهیم پرداخت که اگر به معیار سنی نرسیده باشد آیا راهی برای ازدواج می باشد یا خیر ؟

 

سن ازدواج و طلاق

سن ازدواج و طلاق

طبق قوانین کشور ، سن ازدواج برای دختر 13 سال تمام شمسی و پسر 15 سال تمام شمسی می باشد .

حال اگر کسی بخواهد پایین تر از این سن ازدواج نماید باید تحت شرایطی به این امر برسد ، یکی اذن ولی وی می باشد و دیگری رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه می باشد .

به عبارت دیگر برای اینکه دختری زیر 13 سال ازدواج نماید و یا پسری زیر 15 سال ازدواج نماید ، ابتدا باید ولی وی اذن دهد و همچنین با تشخیص دادگاه مصلحتی در این ازدواج نهفته باشد تا مجوز ازدواج را بگیرد .

چنانچه دختر یا پسری که به سن ذکر شده نرسیده باشند و ولی هم نداشته باشند ازدواج آن ها ممنوع می باشد و اگر عقدی انجام شده باشد باطل بوده است .

چنانچه دختر بالای 13 سال و پسر هم بالای 15 سال باشند اصولا در ازدواج کردن آزاد می باشند البته باید در نظر بگیریم که دختر باکره نیازمند اذن ولی خودش هم می باشد .

سن طلاق

چنانچه پسر زیر 15 سال باشد و دختر بالای 9 سال ، طلاق از طرف پسر یا ولی و یا قیم وی باطل و ممنوع می باشد ، اصولا طلاق از طرف زوج نابالغ ممنوع می باشد .

اما طلاق از طرف دختری که بالای 9 سال باشد ، پذیرفته می شود و نیاز به اذن ولی و یا شرایط خاص دیگری ندارد .

چنانچه زوجی بالای 15 سال باشند ، در طلاق آزاد می باشند و می توانند هر تصمیمی بدون دخالت ولی یا قیم و یا حتی دادگاه بگیرند .

 

سن ازدواج و طلاق

 

ازدواج و طلاق مجنون

اگر فردی مجنون باشد ازدواج و طلاق وی تابع شرایط خاصی می باشد .

مجنون یعنی کسی که از نظر عقلی مشکل دارد و به دو دسته تقسیم می شود ، مجنون ادواری و مجنون دائمی .

مجنون ادواری یعنی یک زمان هایی مشکلی ندارد ولی یک زمان های خاصی از نظر عقلی مشکل پیدا می کند .

مجنون دائمی نیز به فردی می گویند که در کل دوران زندگیش مشکل دارد .

حال می خواهیم ازدواج و طلاق این دسته از افراد را بررسی نماییم .

مجنون ادواری اصولا در زمانی که حالش خوب است و اصطلاحا در حقوق می گویند در حالت افاقه در ازدواج و طلاق  آزاد می باشد به شرطی که بتواند افاقه بودن خودش را ثابت نماید .

اما برای مجنون دائمی قضیه کمی فرق خواهد کرد و تایع یک سری شرایط و اوضاع و احوال خواهد بود .

در ازدواج مجنون دائمی اگر ولی داشته باشد ، ولی وی آزاد است که برای وی زن اختیار نماید .

اما چنانچه مجنون دائمی ولی نداشته باشد و دارای قیم باشد ، باید دو شرط داشته باشد تا بتواند ازدواج نماید اول تشخیص پزشک می باشد و دوم تایید دادستان می باشد .

حال بپردازیم به طلاق گرفتن مجنون دائمی :

چنانچه مجنون دائمی ولی داشته باشد ، ولی وی آزاد است که طلاق وی را از همسرش بگیرد پس به طور کلی اگر چنانچه مجنون دائمی ولی داشته باشد در ازدواج و طلاق وی آزاد است و محدودیتی از این بابت ندارد و محدودیت ها برای مجنون دائمی در صورتی است که وی ولی نداشته باشد و دارای قیم باشد .

اگر مجنون دائمی قیم داشته باشد و بخواهد طلاق بگیرد باید دو شرط را دارا باشد . ابتدا پیشنهاد دادستان مبنی بر طلاق مجنون دائمی است و دوم دادگاه باید تصویب نماید که مجنون دائمی صلاحیت طلاق دادن را دارد و طلاق وی مورد تایید دادگاه می باشد وگرنه غیر از این شرایط حالت دیگری وجود نخواهد داشت و عملا طلاق مجنون دائمی ممنوع خواهد بود .

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید