a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

طلاق به درخواست زوجه | چطور از شوهر جدا بشم | حقوق یاران

حقوق یاران > آموزشی  > طلاق به درخواست زوجه | چطور از شوهر جدا بشم | حقوق یاران

طلاق به درخواست زوجه | چطور از شوهر جدا بشم | حقوق یاران

طلاق به درخواست زوجه نوعی از طلاق می باشد که در نگاه اول بنا به هر دلیلی زوجه دیگر خواستار ادامه زندگی با شوهر خود نمی باشد .

اما در نگاه حقوقی زوجه نمی تواند بنا به هر دلیلی از همسر خود طلاق بگیرد و تنها دو راه دارد برای جدا شدن یک طرفه ، یکی آنکه دلیل محکمه پسندی بیاورد که دادگاه را مجاب به رای دادن به جدایی و طلاق بکند و دوم اینکه وکالت در طلاق داشته باشد ، وکالت در طلاق یعنی همان حق طلاقی که به اشتباه عموم مردم استفاده می کنند که در ادامه به آن می پردازیم .

قانون مدنی موجباتی برای طلاق به درخواست زوجه مقرر نموده که مبتنی بر فقه اسلامی می باشد .

فقهای اسلامی در پاره ای از موارد به زوجه اجازه دادند تحت شرایطی از همسر خود جدا شود و دلایل آن را هم از آیات و روایات برداشت کرده اند .

پایه همه این مواردی که به زوجه اجازه می دهد تا یک طرفه از شوهرش جدا شود ، عسر و حرج می باشد یعنی مشقت و سختی کشیدن در زندگی زناشویی.

پس اگر زوجه اثبات نماید که در زندگی زناشویی خویش به چنان مشقت و سختی دچار می باشد که دیگر ادامه زندگی امکان پذیر نمی باشد ، دادگاه می تواند به درخواست زوجه پاسخ مثبت داده و حکم به طلاق دهد.

 

طلاق به درخواست زوجه

 

مراحل طلاق به درخواست زوجه

در همین ابتدای امر به شما عرض کنم اگر قصد دارید یک طرفه از شوهر خود جدا شوید به هیچ وجه بدون وکیل این کار را انجام ندهید چون راهی در پیش دارید که از هفت خان رستم باید عبور کنید و این مهم آسان نخواهد شد مگر با داشتن وکیلی مورد اعتماد و مجرب.

پس مرحله اول طلاق به درخواست زوجه ، انتخاب وکیل می باشد مخصوصا اینکه زوج مخالف جدا شدن از همسرش باشد .

مرحله دوم مراجعه به دفتر خدمات قضایی و دادن دادخواست طلاق می باشد و حتما باید در دادخواست مواردی که از موجبات اجازه طلاق یک طرفه از طرف زوجه می باشد قید گردد .

مرحله بعدی ارجاع پرونده به دادگاه خانواده می باشد و دادگاه پس از احضار ، به دلایل و مستنداتی که زوجه می آورد توجه کرده و در نهایت رای خود را صادر می نماید .

اما این پایان کار نمی باشد و معمولا در اکثر مواقع این رای مورد اعتراض قرار خواهد گرفت و در زمان 20 روزه اعتراض به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد و رای قطعی آنجا صادر می شود .

اگر فکر می کنید که پس از صدور رای از دادگاه تجدید نظر همه چیز تمام شده است باز هم اشتباه کردید و این رای حتی می تواند مورد فرجام خواهی در دیوان عالی نیز قرار گیرد .

به خاطر همین موارد طولانی و طاقت فرسا می باشد که بدون داشتن وکیل عملا هم وقت خود را از دست خواهید داد و هم هزینه . و قطعا پس از شکست در این مراحل دیگر زندگی زناشویی آن رنگ و  بوی قبلی را نخواهد داشت و موجب سرخوردگی خواهید شد .

پس حتما به توصیه های ما گوش داده و کار را به کاردان بسپارید .

مدارک لازم برای طلاق به درخواست زوجه

مدارک لازم برای طلاق به درخواست زوجه سه مورد اصلی می باشد و بر حسب مقتضی می تواند چند مورد فرعی نیز اضافه شود .

اصلی ترین مدارک برای طلاق به درخواست زوجه موارد زیر می باشد :

الف ) سند ازدواج رسمی :

چنانچه تحت هر شرایطی سند ازدواج رسمی در دسترس نباشد ، زوجه با مراجعه به دفتر ازدواج و طلاقی که سند نکاحیه را صادر کرده ، می تواند رونوشت آن را تهیه کرده و به دادگاه ارائه نماید.

ب ) شناسنامه:

همچنین در این مورد هم چنانچه مدرک فوق در دسترس نباشد می توان از کپی شناسنامه استفاده نمود .

ج) کارت ملی :

چنانچه توافقاتی مابین زوجین انجام پذیرفت و مدارکی دال بر این توافقات وجود دارد باید آن را در صورتی که در روند پرونده تاثیر می گذارد به دادگاه ارائه نماید.

اگر زوجه وکالت در طلاق دارد (یعنی همان حق طلاق که به اشتباه عموم مردم استفاده می کنند) علاوه بر این که خود وکیل داشته باشد یا خیر ، باید برای زوج هم وکیل بگیرد .

 

طلاق به درخواست زوجه

 

دلایل طلاق به درخواست زوجه

یکی از اصلی ترین قسمت های این مقاله همین بخش دلایل طلاق به درخواست زوجه می باشد .

به طور کلی زوجه اگر بخواهد از همسرش طلاق بگیرد  به 3 حالت می تواند اقدام نمیاد :

  • اثبات عسر و حرج

  • داشتن وکالت در طلاق

  • اثبات شروط 12 گانه ای که زوج در سند نکاحیه آن را امضا نموده است

حال به تفصیل به آن خواهیم پرداخت .

  • خودداری یا عجز شوهر از دادن نفقه

طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورت استکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه ، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع نماید و حاکم شوهر را اجبار به طلاق نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه .

با توجه به ماده فوق در صورتی که دادگاه حکم انفاق به سود زن بدهد و با صدور اجراییه شوهر از دادن نفقه سر باز زند ، زوجه می تواند به دادگاه رجوع کرده وتقاضای حکم طلاق نماید و دادگاه شوهر را الزام به طلاق دادن زن می کند .

حال اگر شوهر باز هم از طلاق دادن زن امتناع ورزد ، نماینده دادگاه از طرف شوهر ، زن را طلاق می دهد.

حال دو سوال در اینجا پیش می آید :

اول اینکه در صورت عجز شوهر از نفقه الزام وی به انفاق چه سودی دارد ؟ چرا از همان ابتدا حکم طلاق را صادر نمیکنند ؟

الزام انفاق و عدم اجرای حکم نفقه ، طریقه اثبات عجز می باشد .

سوال دوم اینکه نفقه گذشته هم شامل درخواست زوجه می شود یا فقط نفقه آینده می باشد ؟

در این مورد بین حقوقدانان اختلاف می باشد و عده ای نفقه گذشته را فقط یک دین می دانند و ربطی به طلاق دادن زن نمی دانند و عده ای هم نفقه گذشته را هم شامل این مورد می دانند .

  • دومین شرطی که به زوجه اجازه می دهد تا به صورت یکطرفه از زوج جدا شود ، عسر و حرج می باشد که در بخش بعدی به صورت کاملا تفصیلی بدان پرداخته شده است .

  • سومین مورد از مواردی که باعث می شود تا زوجه بتواند از زوج جدا شود ، بیماری زوج می باشد . اما هر بیماری باعث نمی شود تا زوجه بتواند از زوج درخواست جدایی کند و با طلاق وی موافقت بشود.

به طور کلی بیماری که غیر قابل درمان می باشد و همچنین برای سلامتی زوجه نیز خطرساز می باشد در این صورت زوجه می تواند با اثبات این مطلب از زوج درخواست طلاق نماید و به صورت یکطرفه بدون اجازه زوج از وی طلاق بگیرد .

  • چهارمین مورد از مواردی که به زوجه اجازه طلاق بدون اجازه شوهر را می دهد مجنون بودن مرد می باشد ، مجنون بودن یعنی زوج دیوانه می باشد و خوف حتی کشتن زوجه در ادامه زندگی می باشد .

  • پنجمین مورد اشتغال زوج به کاری است که به حیثیت و آبروی زوجه و مصالح خانوادگی او لطمه بزند، به طور کلی اگر شوهر به کاری مشغول باشد که سنخیتی با حیثیت خانوادگی زوجه نداشته باشد ، زوجه می تواند درخواست طلاق بدهد و مجوز این را دارد که بدون اذن شوهر طلاق بگیرد .

  • اگر زوج به محکومیت قطعی بیش از 5 سال حبس یا به جزای نقدی محکوم شود که نتواند آن را بپردازد و به خاطر آن به حبس تبدیل شود که بیش از 5 سال باشد و یا به حبس و جزای نقدی که باهم به بیش از 5 سال محکوم شود ، یکی از عواملی است که به زوجه این اجازه را خواهد داد تا به طور یکطرفه از زوجه خویش طلاق گیرد .

  • یکی دیگر از عواملی که به زوجه این اجازه را می دهد تا به صورت یکطرفه از زوج طلاق گیرد بیماری مسری است که خوف مبتلا شدن زوجه را در پی داشته باشد .

  • اگر زوج 6 ماه به صورت متوالی یا 9 ماه به ضورت متناوب در طی یک سال از زوجه دور باشد ، زوجه می تواند درخواست طلاق بدهد و از جمله شروط طلاق یکطرفه می باشد .

  • اگر طبق عرف خانواده زوجه ، زوج بر اثر ارتکاب جرمی به محکومیت قطعی محکوم شود که با شئونات خانوادگی زوجه مغایر می باشد و باعث خفت و خاری خانواده زجه می شود ، زوجه می تواند از دادگاه درخواست طلاق بکند و دادگاه بعد از بررسی هایی مبنی بر این مورد حکم طلاق را بدون اذن شوهر صادر خواهد کرد .

10 – چنانچه پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به دلیل عقیم بودن زوج و یا هر بیماری که باعث عدم تولد فرزند شود ، زوجه می تواند درخواست طلاق دهد و دادگاه با این درخواست بدون اذن زوج موافقت نماید .

11 – یکی دیگر از عواملی که به زن اجازه طلاق یکطرفه را خواهد داد غیبت شوهر بیش از 4 سال می باشد:

برابر ماده 1029 قانون مدنی ، هرگاه شخصی 4 سال تمام غایب مفقود الاثر باشد زن وی می تواند تقاضای طلاق بکند و در این صورت طبق ماده 1023 حاکم او را طلاق خواهد داد .

ماده 1023 قانون مدنی این چنین عنوان می کند که حاکم زمانی می تواند حکم طلاق را صادر کند که پس از دریافت درخواست طلاق از جانب زوجه در یکی از جراید محل و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران ، سه دفعه متوالی هرک دام به فاصله یک ماه آگهی کند و اشخاصی را که ممکن است از غایب خبری داشته باشند دعوت نماید که اگر خبری دارند به دادگاه برسانند .

هر گاه یک سال از تاریخ نشر اولین آگهی بگذرد و حیات غایب ثابت نشود دادگاه حکم طلاق صادر می کند. پس با این تفاصیر قبل از گذشت 5 سال از آخرین خبر از غایب ،  حکم طلاق صادر کردن برای درخواست زن عملا منتفی می باشد .

خالی از لطف نیست که دو نکته را در اینجا بیان نماییم .

اولین نکته اینکه زنی که شوهر وی غایب مفقود الاثر بوده و حاکم وی را طلاق داده ، باید از زمان طلاق عده وفات نگه دارد شاید به این دلیل که احتمال فوت شوهر در این گونه موارد زیاد می باشد .

نکته دوم اینکه اگر پس از عده زن ، شوهر پیدا شود حقی بر زن نخواهد داشت اما اگر قبل از انقضا عده مراجعت نماید می تواند به زندگی خود ادامه دهد و اثر طلاق را از بین ببرد .

 12- مورد دوازدهم از مواردی که به زن اجازه طلاق بدون اذن شوهر را می دهد این است که شوهر بدون اجازه همسر اول ، زن دوم بگیرد .

 

طلاق به درخواست زوجه

 

عسر و حرج چیست ؟

عسر و حرج یعنی ادامه زندگی زناشویی برای زن مشقت و سختی شدیدی دارد و به نوعی غیر ممکن خواهد شد و خطرات جانی و مالی در پی دارد .

تحت این شرایطی که باید توسط زوجه به اثبات برسد ، زوجه می تواند یک طرفه از طوج بدون اجازه و اذن وی طلاق بگیرد .

قانون به صورت کاملا مبهم و کلی فقط عنوان عسر و حرج را آورده منتهی مصادیق آن را ذکر ننموده است .

به همین خاطر مواردی از قبیل موارد زیر برای حل این مشکل به کمک قانون آمده است و مصادیق زیر از جمله مواردی از عسر و حرجی می باشد که زوجه می تواند از شوهر خویش طلاق بگیرد :

  • ترک زندگی خانوادگی

چنانچه زوج به مدت حداقل 6 ماه متوالی و پشت سر هم و یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون هیچ عذر موجهی زندگی خود را ترک کند ، از مصادیق عسر و حرج بوده و زوجه می تواند درخواست طلاق نماید.

  • اعتیاد

اگر زوج به یکی از مواد مخدر و یا به مشروبات الکلی اعتیاد دارد به صورتی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای اعتیاد لازم بوده است ، از مصادیق عسر و حرج بود و زوجه می تواند درخواست طلاق یکطرفه را به دادگاه ارائه نماید.

البته اگر زوجه به تعهد خود مبنی بر ترک اعتیاد عمل ننماید و دوباره به مواد مخدر رو بیاورد ، زوجه می تواند درخواست طلاق داده و طلاق خود را بدون اذن وی بگیرد .

  • حکم قطعی

اگر زوجه به حبس 5 سال یا بیشتر محکوم شود ، زوجه می تواند درخواست طلاق بدهد چون این مورد از موارد عسر و حرج می باشد .

  • ضرب و شتم

ضرب و شتم یا هرگونه سو رفتاری که به صورت مستمر بوده و عرصه را بر زوجه تنگ نماید به طوری که خوف ضرر جانی باشد و عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد ، زوجه مب تواند بنا بر عسر و حرجی که به وجود آمده درخواست طلاق بدهد .

  • بیماری صعب العلاج

ابتلا زوج به بیماری صعب العلاج روانی یا مسری یا هر عارضه و بیماری که زندگی مشترک را مختل کند ، از مصادیق عسر و حرج بوده و این اذن را به زوجه می دهد که طلاق خود را از زوج بگیرد .

البته باید توجه داشت که مواردی که در فوق ذکر شد حصری نمی باشند ، یعنی فقط همین موارد نیست که دادگاه را مجاب می کند تا دو طرف طلاق بگیرند .

زوجه می تواند موارد دیگری را به اثبات برساند که باعث عسر و حرج شده و دیگر ادامه زندگی بسیار مشقت بار و سخت شده است .

 

ظلاق به درخواست زوجه

 

مدت اعتبار طلاق

مدت اعتبار حکم طلاق 6 ماه از تاریخ ابلاغ رای فرجامی یا انقضای مهلت فرجام خواهی می باشد .

حال سوالی که در اینجا ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چنانچه شوهر پس از صدور حکم طلاق ، حاضر به طلاق دادن نشود زوجه چکار باید انجام دهد ؟

اگر چنانچه زوج ، پس از یک هفته از تاریخ ابلاغ در دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق برای جاری شدن صیغه طلاق مراجعه نکند ، صیغه طلاق جاری و مراتب به وی گزارش خواهد شد .

البته اگر زوج عذر موجه برای حضور در دفترخانه داشته باشد ، سردفتر یک بار دیگر در یک نوبت دیگر از طرفین دعوت به عمل می آورد .

تکلیف مهریه در طلاق از طرف زوجه

مهریه چه در شرع و چه در قانون یکی از حقوق زن است و بعد از وقوع نکاح در ذمه شوهر می باشد و هر وقت که زن درخواست کرد باید به وی بپردازد .

اما سوال این است که با طلاق از طرف زن ، تکلیف مهریه چه می شود ؟

در طلاق توافقی زن و مرد بر سر هر چیزی که مورد نزاع می باشد باید توافق کنند از جمله مهریه و اگر چنانچه طلاق از طرف مرد باشد ، باید مهریه را بپردازد اما موردی که کمی پیچیده می باشد ، طلاق از طرف زوجه می باشد :

در اینجا اگر زن عسر و حرج را ثابت کند و دلیلی محکمه پسند بیاورد که دیگر ادامه زندگی بسیار مشقت بار خواهد بود ، می تواند هم طلاق بگیرد و هم مهریه خود را طبق حکم دادگاه اخذ کند .

البته باید این مورد را هم مد نظر داشت که طلاق از طرف زوجه در زمان عقد چون زندگی مشترک هنوز شروع نشده ، بسیار سخت تر از حالتی است که طرفین چند سالی با هم زندگی کردند علی ایحال با استفاده از 12 موردی که در بخش های قبلی گفته شد زوجه می تواند محکمه را مجاب کند که وی راطلاق دهد و همچنین با استفاده از همین حکم طلاق می تواند مهریه خود را هم نیز بگیرد .

معمولا طلاق از طرف زوجه بسیار طولانی و مشکل خواهد بود پس به هیچ وجه بدون داشتن وکیل اقدام نکنید زیرا در اکثر مواقع بدون داشتن وکیل و عدم اثبات عسر و حرج ، فقط وقتتان را هدر می دهید و به چیزی نخواهید رسید .

تکلیف نفقه در طلاق از طرف زن

نفقه در صورتی به زن داده می شود که زن در منزل شوهر زندگی کند و زندگی زناشویی ادامه دار باشد ، چنانچه زن و مرد طلاق بگیرند دیگر مرد عهده دار نفقه زن نخواهد بود .

تنها در حالتی که طلاق رجعی باشد ، یعنی مرد حق رجوع به زندگی زناشویی خویش را داشته باشد و با رجوع کردن به زن ، طلاق از بین خواهد رفت و زندگی دوباره شروع خواهد شد ، در چنین حالتی زن می تواند در منزل شوهر زندگی کند و نفقه بگیرد اما چنانچه طلاق غیر رجعی باشد تحت هیچ شرایطی نفقه ای به زن تعلق نخواهد گرفت .

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از طرف زن

حضانت فرزند به طور کلی تا 7 سالگی با مادر است و بعد از 7 سالگی با پدر می باشد .

فقط در طلاق توافقی است که دو طرف باید توافق کنند بر سر حضانت فرزند تا مشکلی در دادگاه به وجود نیاید در غیر این صورت در طلاق های دیگر حضانت تا 7 سالگی با مادر می باشد و بعد از 7 سالگی با پدر می باشد مگر طرفی ثابت کند که طرف دیگر صلاحیت حضانت فرزند را دارا نمی باشد .

نکته دیگری که در حضانت فرزند باید بدانید این است که چنانچه پدر فوت کند ، حضانت طفل با مادر است و پدر بزرگ گرچه ولایت دارد اما حضانت فرزند را نمی تواند با وجود مادر به عهده گیرد مگر این که ثابت نماید نادر صلاحیت حضانت فرزند را دارا نمی باشد .

یا توجه به ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی :  هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا ترتیب اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند, اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است :

  • اعتیاد زیان آور به الکل, مواد مخدر و قمار.

  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشا

  • ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشا, تکدی گری و قاچاق.

  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

تکلیف ملاقات فرزندان

در طلاق توافقی همان طور که گفته شد در مورد ملاقات فرزند باید از قبل زوجین توافق بکنند اما در طلاق های دیگر به طور کلی یک رویه ای قانون مدنی دارا می باشد که چنین می گوید :

هرکدام از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان ومکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، در صورت اختلاف بین والدین با محکمه است.

حال سوال این است که چه ساعت هایی قرار ملاقات بین فرزند و والدی که حق حضانت با وی نیست می باشد که باید خدمتتان عرض کنم در درجه اول این مورد با توافق طرفین انجام می پذیرد اما در صورتی که طرفین به توافق نرسند انتخاب این ساعت ها با دادگاه می باشد .

تحت هیچ شرایطی نمی توان حق ملاقات والدی که حق حضانت با وی نیست را از وی صلب کرد .

همچنین هرکس از اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل استنکاف کند یا مانع اجرای آن شود و یا از استرداد طفل امنتاع ورزد، حسب تقاضای ذی نفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین، تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

عده طلاق

عذه اصطلاحی است که از فقه ما گرفته شده است و به این معنی است که مدت زمانی که باید طی شود تا زن مجوز ازدواج مجدد را داشته باشد .

عده انواع گوناگونی دارد که در زیر اقسام مختلف آن آمده است :

عده وفات

 عده طلاق

 عده فسخ ازدواج

 عده بذل مدت یا به اتمام رسیدن زمان ازدواج موقت.

در این مقاله فقط به عده طلاق خواهیم پرداخت .

عده طلاق بر حسب اینکه زن آبستن باشد یا خیر متفاوت می باشد :

چنانچه زن آبستن باشد : عده زن آبستن تا وضع حمل می باشد پس هر وقت بعد از طلاق در مدت زمان کمی وضع حمل نماید انقضای عده فرا می رسد و می تواند دوباره ازدواج نماید .

اما عده زنی که آبستن نمی باشد سه طهر می باشد ، که در لغت طهر به معنی پاک شدن می باشد و مدت بین دو عادت زنانگی را گویند .

در احکام دادگاه ها عده زن غیر آبستن در طلاق همان سه ماه در نظر می گیرند .

اگر زن با اقتضای سن عادت زنانگی نبیند ، مدت عده همان سه ماه می باشد .

اما مورد بعدی درباره عده در مورد زنانی که عده ندارند :

زنی که بین او و شوهرش نزدیکی واقع نشده است ، عده طلاق نخواهد داشت و همچنین زن یائسه نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح اما عده وفات در هر حالت باید رعایت شود .

مقصود از زن یائسه زنی است که به سنی رسیده است که دیگر امیدی به باردار شدنش نیست .

مورد بعدی که باید در اینجا ذکر کرد که در بخش های قبلی هم در مورد آن گفته شده است در مورد عده زنی که شوهرش غایب مفقود الاثر می باشد و به حکم دادگاه از شوهرش طلاق گرفته است .

در این مورد استثنا زن باید عده وفات نگه دارد که چهار ماه و ده روز می باشد و زن نباید عده طلاق نگه داشته باشد علی رغم این که از شوهرش طلاق گرفته است .

 

طلاق به درخواست زوجه

تشریفات ثبت طلاق

تشریفات طلاق به درخواست زن روند طولانی تری نسبت به طلاق توافقی دارا می باشد . ابتدا زوجه باید توسط دفتر خدمات قضایی دادخواست طلاق را بدهد و قید دلایل محکمه پسندی که دادگاه را مجاب به پذیرش طلاق و صدور حکم طلاق می کند باید قید شود .

قانون بین گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق فرق گذاشته است و گواهی عدم امکان سازش برای  طلاق توافقی صادر می شود و حکم طلاق برای طلاق هایی که به درخواست زوجه مطرح می شود .

پس از طرح دعوا دادگاه در غیر از طلاق توافقی ، در بقیه موارد طلاق زوجین را به داوری راهنمایی می کند تا در صورت امکان صلح و سازش بینشان انجام پذیرد .

پس از داوری و عدم صلح فی مابین طرفین ، دادگاه با بررسی دلایل و مستندات ابرازی زوجه حکم طلاق را صادر می نماید .

حکم طلاق تا 6 ماه پس از نهایی شدن (یعنی پس از فرجام خواهی یا منقضی شدن زمان فرجام خواهی ) می تواند به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری نماید .

در صورتی که برای گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی این زمان تا 3 ماه پس از قطعی شدن رای می باشد . قطعی شدن یعنی پس از رای تجدید نظر یا منقضی شدن زمان تجدید نظر .

رای طلاق چیست ؟

اگر طلاق به صورت طلاق توافقی یا طلاق به درخواست زوج باشه ، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر میکنه ولی اگر به درخواست زوجه باشه ، حسب مورد مطابق قانون به صدور الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت میکند .

اگر شرایط طلاق یکطرفه برای زوجه مورد تایید قاضی بود ، قاضی حکم طلاق رو صادر می کند ، دقت بفرمایید که در اینجا دیگر گواهی عدم امکان سازش صادر نخواهد شد .

سوالات متداول در خصوص طلاق به درخواست زوجه

  • اگر مردی به زنش خیانت کند دلیل هم بداخلاق بودن زن و فحش ناموسی می دهد و درخواست طلاق کنند هر کدام از آنها آیا باز هم مهریه به زن تعلق میگیرد ؟

بله مهریه ربطی به این مواردی که عنوان کردید ندارد و مرد مدیون زن می باشد و باید بدهد .

  • اگر زن با حکم طلاقی که دادگاه صادر میکند بتواند طلاق بگیرد ولی مهریه را نه بخشش و نه اجرا بگذارد آیا زوج میتواند اقدام به پرداخت هر چند به صورت اقساط کند ؟

اگر در حکم طلاق مهریه بر ذمه شوهر باقی مانده باشد هر زمان که زن بخواهد می تواند مطالبه کند و مرد هم اگر توانایی پرداخت نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار بدهد تا برایش اقساط ببندند.

  • سلام زنم میخواهد طلاق بگیرد و دارای یک فرزند هستیم در چه صورت حضانت فرزند را می تواند بگیرد ؟

تا 7 سالگی حضانت فرزند با مادر است و بعد ازآن با پدر می باشد .

  • در صورت خیانت شوهر به زن ، آیا زن می تواند طبق همین خیانت کردن طلاق بگیرد ؟

با اثبات رابطه نامشروع صدور حکم قطعی در مورد رابطه نامشروع زن می تواند به طور یکطرفه از شوهرش طلاق بگیرد .

  • چنانچه شوهر کاری نداشته باشد و خرجی خانه را ندهد آیا زن می تواند از شوهرش طلاق بگیرد ؟

با اثبات عدم پرداخت نفقه و همچنین عجز از پرداخت نفقه بعد از الزام شوهر ، می تواند طلاق بگیرد .

 هزینه و مزایای استفاده از وکیل

همانطور که گفته شد حتما در این نوع طلاق یعنی طلاق از طرف زوجه وکیل داشته باشید زیرا برای این نوع از طلاق شما نیازمند اثبات یکی از شروط 12 گانه برای عسر و حرج می باشید و قطعا به تنهایی از پس آن بر نخواهید آمد .

هزینه وکیل بستگی به پرونده و میزان مهریه و پیچیدگی های آن دارد و شما می توانید با شماره هایی که در سایت حقوق یاران موجود می باشد از این هزینه مطلع شوید .

از جمله مزایای داشتن وکیل در طلاق از طرف زن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • عدم تشكیل پرونده‌های متعدد در دادگاه در اثر عدم آشنایی با رویه قضایی

  • بالا رفتن احتمال پیروزی در دعوی

  • اثبات عسر و حرج زن با تکنیک های حقوقی

  • كوتاه بودن زمان حکم طلاق مربوط برای جواز اجرای طلاق.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید