a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

فروش مال غیر بلای جان املاکی ها – فروش مال غیر – معامله فضولی

حقوق یاران > آموزشی  > فروش مال غیر بلای جان املاکی ها – فروش مال غیر – معامله فضولی

فروش مال غیر بلای جان املاکی ها – فروش مال غیر – معامله فضولی

یکی از مشکلاتی که بنگاه های املاک باهاش دست و پنجه نرم میکنند فروش مال غیر هایی هست که سالانه پرونده های زیادی را روانه سیستم قضایی کشور میکنند .

در این مقاله میخواهیم نکاتی در مورد فروش مال غیر بهتون بگیم تا اگر در این مشکل گرفتار شدید بتوانید از آن مشکل بیرون بیاید .

 

فروش مال غیر

 

 

اثر انتقال مال به فضول

 فضول یعنی کسی که مال یک نفر دیگه رو به صورت فروش مال غیر میفروشه به یک فرددیگه ای که به خریدار اصطلاحا اصیل گفته میشه .

حالا فرض کنید یک مالی را فضول به اصیل به صورت فروش مال غیر فروخته و بعد از این معامله ، این مال تحت شرایطی به مالکیت فضول در بیاد مثلا فضول اون زمین رو به ارث ببره .

سوالی که پیش میاد اینه که آیا این انتقال مال از طرف مالک به فضول باعث میشه که معامله فضولی هم صحیح بشه ؟

در جواب این سوال باید بهتون بگم خیر معامله اول که به صورت فروش مال غیر صورت گرفته نیاز به اجازه مالک داره ، حالا قبل از انتقال این مال به فضول ، مالک می بایست اجازه میداد اما حالا که این مال به فضول رسیده باید خود فضول اجازه بده .

کشف مالکیت فضول در فروش مال غیر

یه مورد دیگه هم امکان داره اینجا پیش بیاد اینه که فضول مالی رو به صورت فروش مال غیر به خریداری بفروشه و بعدا متوجه بشه که این مال برای خودش بوده منتهی فکر میکرده برای یه نفر دیگه هست در اینصورت آیا نیاز به اجازه دوباره از طرف خودش داره یا اینکه نه نیاز به اجازه نداره و چون خودش مالک بوده معامله صحیح هست ؟

در اینجا دوباره باید اجازه بده چون در یک معامله باید قصد خرید و فروش وجود داشته باشه ، در حالت اول فضول مال رو به قصد فروش مال غیر فروخته نه به قصد اینکه مال خودش هست ، پس اجازه دوباره لازم هست.

معامله به مال خود و مال غیر

فرض کنید فردی مالی را که نصفش برای خودش هست و نصفش برای فرد دیگه ای به شخص خریداری فروخته ، در اینجا نسبت به مال خود مهامله صحیح و نسبت به مال غیر معامله فروش مال غیر محسوب خواهد شد .

حال سوالی که در اینجا پیش میاد این است که تکلیف مشتری چیه ؟

اگر مشتری آگاه باشه به این که این معامله بخشش به صورت صحیح و بخشی هم به صورت فروش مال غیر صورت گرفته در این صورت هیچ گونه حق فسخی نخواهد داشت .

اما اگر جاهل به این امر باشد و فکر کند که تمام مال برای فرد فروشنده هست می تواند معامله را فسخ نماید .

 

 

فروش مال غیر

 

 

تغییر در شرایط معامله توسط مالک

اگر معامله ای به صورت فضولی صورت پذیرد و مالک در زمان اجازه شرایطی را به ضرر مشتری عنوان کند ، اجازه محسوب نخواهد شد و پیشنهاد جدیدی به مشتری محسوب خواهد شد که مشتری میتواند قبول کند و می تواند رد کند .

اما اگر مالک در زمان اجازه شرایطی به سود مشتری اعمال کند عرفا اجازه محسوب خواهد شد .

حال فرض کنید شرطی در معامله به ضرر مالک وجود داشته باشد و مالک بدون آگاهی از آن شرط اجازه قبولی معامله فروش مال غیر را صادر کند تحت این شرایط این اجازه مورد قبول نیست به عبارت دیگر نه اجازه معامله محسوب خواهد شد و نه رد معامله و در صورت آگاهی مالک از آن شرط می تواند دوباره اجازه یا رد معامله قبلی را انجام دهد حتی اگر مدت زیادی گذشته باشد .

اجازه در صورت تعدد معامله فروش مال غیر

اگر مالی به صورت فضولی فروخته شود و قبل اینکه مالک اجازه کند چند دست دیگه بچرخد و مورد خرید و فروش های مختلف صورت بگیرد ، مالک می تواند هر کدام از معاملات را که میخواد اجازه بدهد در اینصورت معاملات بعد از آن صحیح و معاملات قبلی ها همگی رد می شوند .

حالت دیگه ای که پیش میاد اینه که اگر کسی یک مال را به چند نفر به صورت فروش مال غیر بفروشد در اینصورت مالک هر کدام از معاملات را اجازه بدهد همان صحیح هست و بقیه معاملات رد می شوند .

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید