a
تماس برای مشاوره
021-66415896
021-66415948
021-66415863
کپی رایت 2020 حقوق یاران
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 19:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

021-66415863

تماس برای مشاوره

جستجو
فهرست
 

هشدار ! 5 نکته در مورد فروش مال غیر – فروش مال غیر – معامله فضولی

حقوق یاران > آموزشی  > هشدار ! 5 نکته در مورد فروش مال غیر – فروش مال غیر – معامله فضولی

هشدار ! 5 نکته در مورد فروش مال غیر – فروش مال غیر – معامله فضولی

فروش مال غیر و معاملات فضولی یکی از مهم ترین مباحث حقوقی است که افراد زیادی سالانه درگیر پرونده های آن میشوند .

در این مقاله میخوایم 5 نکته در مورد فروش مال غیر بگیم که کمتر کسی بهش توجه میکنه و بعدا دچار مشکل میشه .

قبل اینکه نکات مهم این موضوع رو بگیم تعریف خود فروش مال غیر یا معامله فضولی رو توضیح میدیم .

فروش مال غیر در صورتی به وجود میاد که کسی که مال رو میفروشه مالک اون مال نباشه و همچنین نه به ولایت نه به وصایت نه به وکالت از مالک اجازه نداشته باشه حتی اگه مالک باطنا راضی باشه به این معامله .

 

فروش مال غیر

سکوت مالک

فرض کنید مالک در جلسه معامله حاضر هست و کس دیگه ای زمین یا ماشین مالک رو به مشتری میفروشه و مالک سکوت میکنه آیا باز هم فروش مال غیر هست ؟

از قدیم گفتن سکوت علامت رضاست منتهی اینجا کاربرد نداره ، نه تنها زمانی که مالک سکوت کرده اینجا باز هم فروش مال غیر محسوب میشه بلکه حتی زمانی که مالک به عنوان شاهد هم امضا بزنه باز هم فروش مال غیر محسوب خواهد شد .

اجازه مسبوق به رد

اجازه مسبوق به رد در فروش مال غیر یعنی زمانی یک معامله فضولی انجام شد و مالک اجازه داد که این معامله صحیح بشه در صورتی اجازه صحیح هست که قبلش معامله را رد نکند .

به عبارت دیگه فرض کنید یک نفر مال غیر رو فروخته ، مالک میاد میگه این زمین برای منه حالا یا این قرارداد رو قبول داره یا میگه نه زمین منو بهم پس بدین .

در صورتی این اجازه مالک صحیح هست که قبلش نگه من معامله رو قبول ندارم یعنی اجازه باید قبل از رد معامله باشه .

رد معامله فضولی

یکی از سوالاتی که وجود داره اینه که مالکی متوجه شد زمینش یا مالش به صورت مال غیر فروخته شده ، اینجا مالک باید چطوری این معامله رو رد کنه ؟

در اینجا مالک با هر لفظ یا عملی میتونه این معامله فروش مال غیر رو رد کنه ، مثلا اگر مال خودش رو به دیگری بفروشه اینجا مشخص میشه که مالک با علم به معامله فضولی ، مال خودش رو به دیگری فروخته ف پس معامله اول رد میشه و معامله دوم صحیح است .

 

فروش مال غیر

 

مدت زمان مورد نیاز برای رد یا قبول فروش مال غیر توسط مالک

برای اعلام نظر مالک مبنی بر رد یا قبول معامله فضولی انجام شده هیچ گونه زمانی در نظر گرفته نشده ، یعنی تاخیر در اعلام نظر مالک باعث از بین رفتن یا قبول شدن اون معامله نداره.

منتهی یک مساله ای که وجود داره اینه که اگر تاخیر در اعلام نظر مالک ، به طرفی که مال رو خریده ضرری وارد کنه ، اون فرد که اصطلاحا در قانون بهش اصیل گفته میشه میتونه قراداد رو بهم بزنه و از ضرر خودش جلوگیری کنه و دیگه منتظر نظر مالک نماند .

فوت مالک قبل از اجازه یا رد

اگر در معامله ای که به صورت  فضولی مورد معامله قرار گرفته ، مالک قبل اینکه معامله رو رد یا قبول بکنه فوت کنه ، اجازه یا رد به وارث میرسه .

در یانجا یک نکته وجود داره که باید دقت بشه ، همونطور که میدونید زوجه از شوهرش تحت یک سری شرایط ارث میبره .

برای مثال از خود زمین ارث نمیبره و فقط از قیمت زمین بهش ارث میرسه .

حالا سوال اینجاست که یه زمینی به صورت فروش مال غیر به فرد دیگری فروخته شده ، مالک قبل از اجازه یا رد فوت میکنه ، اینجا آیا زوجه که از قیمت زمین ارث میبره حق اجازه یا رد داره ؟

خیر ، وارث به عنوان مالک بعدی زمین اجازه یا رد میکنه و زوجه چون مالک زمین نمیشه اجازه قبول یا رد نخواهد داشت .

سوال دیگه ای که پیش میاد اینه که فوت طرف معامله یعنی همون خریدار چه تاثیری در این معامله فروش مال غیر دارد ؟

فوت اصیل در معامله فضولیل غیر تاثیری ندارد و مانع اجازه یا رد کردن مالک نسبت به معامله فضولی انجام شده یا معامله فروش مال غیر نخواهد داشت .

 

 

جهت انتخاب بهترین وکیل کیفری  تضمینی و مشاوره با گروه وکلای حقوق یاران در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 10 الی19 و پنجشنبه از ساعت 10 الی 15 میتوانید تماس حاصل فرمایید.

۶۶۴۱۵۸۶۳ – ۶۶۴۱۵۸۹۶  – ۶۶۴۱۵۹۴۸

جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید. چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.
گروه وکلای حقوق یاران
۶۶۴۱۵۸۶۳-۶۶۴۱۵۸۹۶-۶۶۴۱۵۹۴۸

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید